Koken uit Easy Vegan met Julie

Wanneer je kiest voor een nieuw eetpatroon, betekent dit dat je op zoek moet naar een nieuw repertoire van recepten. Plantaardig eten is meer dan enkel het vlees weglaten uit je vertrouwde gerechten. Je hebt een volwaardig alternatief nodig en die kennis doe je het best op via kookboeken of recepten gespecialiseerd in veganistisch eten. Sinds dit jaar is mijn boekenkast dan ook aangevuld met enkele toppers: 50 days of Green Happiness, Elke dag van Deliciously Ella, One Healthy Family van Ellen Charlotte Marie en Madam Bakster. Alsof die nog niet genoeg zijn, haalde ik in juni twee nieuwe kookboeken in huis waarvan ik met eentje al van #kookboekweek deed: Easy Vegan met Julie.

Easy vegan met Julie #kookboekweek

Type keuken
De recepten van Julie zijn allemaal plantaardig. Indien je dit wenst, kan je altijd een stukje vlees of vis toevoegen, maar je zal merken dat de gerechten voldoende vullend zijn. In Easy Vegan met Julie staan er heel veel recepten met quinoa. Wil je meer variatie, vervang die dan eens door volwaardige rijst.

Moeilijkheidsgraad
De recepten die ik heb uitgeprobeerd zijn niet moeilijk. Meestal moet je gewoon veel groenten snijden en allerlei ingrediënten in de blender gooien. Er is dus wel wat werk aan, maar dat zit hem vooral in de voorbereiding. Dit hoort nu eenmaal bij de plantaardige keuken: je produceert zoveel mogelijk zelf je eten.

In het boek staan de hoeveelheden aangeduid zowel in cup als gram/ml. Handig! Intussen heb ik mij zo’n setje cups aangeschaft. Nog handiger!

Recepten
Easy Vegan met Julie bevat recepten voor ontbijt, lunch, avondeten, desserts en zelfs drankjes. Met telkens een (prachtige) foto bij elk recept. Ik koos zoals altijd voor de drie grootste eetmomenten.

Easy vegan met Julie #kookboekweek

– – ONTBIJT – –

Frambozen-chiapudding: meteen mijn favoriet van de ontbijten in dit kookboek. Ik maakte hem de eerste keer met mango i.p.v. frambozen en topte met meloen, gojibessen en amandelschilfers. Ik heb intussen al verschillende ontbijten met chiazaad gegeten en deze textuur is toch weer verrassend anders. Lekker! De tweede keer maakte ik deze pudding met frambozen en koos ik als topping de granola (zie hieronder). Ook een heel lekkere versie!

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Frambozen-chiapudding

Chunky monkey overnight oat meal: de smaak van de havermout was niet helemaal mijn ding, het mocht wat meer gekruid zijn. De topping vond ik wel bijzonder geslaagd.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Overnight oats

Krokante quinoagranola: quinoa in granola? Verrassend én lekker. En eigenlijk is dit zo makkelijk om te maken, ik zou het standaard elke week in mijn weekmenu moeten zetten.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Quinoa granola

Julie’s breakfast bowl: je neemt plantaardige yoghurt, snijd je favoriete zomerfruit in stukjes en werkt af met enkele lepels quinoagranola. Zeg nu nog dat je niet weet wat te eten ’s ochtends.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Breakfast bowl

– – DRANKJES – –

Berry beet powersap: sinds dit jaar heb ik de smaak van rode biet herontdekt. Ik wou dit drankje dus een kans geven. Maar ik moet eerlijk toegeven: ik heb maar de helft opgedronken. De smaak was wel oké maar het had wat zoeter gemogen. Wel ideaal om een restje rode biet te verwerken i.p.v. weg te gooien.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Powersap

– – LUNCH / DINER – –

Quinoa nasi goreng: een absolute aanrader! Zoveel groenten, zo rijk aan smaak. Gaat hier nog veel gemaakt worden.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Quinoa nasi goreng

Speedy stoofpotje met pikante tomatensaus: een recept met een goede combinatie van smaken. Ideaal als dagelijkse kost.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Stoofpotje

Groentebrochettes met Mexicaanse quinoa: ik maakte het recept zonder tempé, die was op dat moment uitverkocht in de supermarkt, en stak nog wat restjes broccoli en wortelen op de spiesjes. Geroosterde groenten, ik vind dat altijd lekker. Volgende keer uitproberen op de barbecue.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Groentebrochettes

Beet salad in a jar met pesto: linzen, rode biet, komkommer, sla en een dressing met avacodo: het is een combinatie die ik zelf niet snel zou maken. Maar kijk: het viel zo in de smaak dat ik het binnenkort nog eens op de weekmenu plaats.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Beet salad

Courgettebootjes in de oven: gevulde groenten, die zijn hier ook altijd een hit. Deze combo vond ik prima, zonder meer.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Courgettebootjes

Gegratineerde bloemkool met notenkaassaus: het is wat wennen aan die saus, de kids vonden hem niet super. De volgende keer een beetje spelen met de ingrediënten want dit wil ik nog maken. Wat patatjes erbij en quorngehakt (gebakken in passata), en je hebt zo’n typisch ik-heb-weinig-inspiratie-bord klaar.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Bloemkool met notenkaas

Waldorfsalade met gemarineerde venkel: liefhebber van venkel? Dan moet je dit proberen! En leuk recept, zo nog eens een echte salade.

Easy vegan met Julie #kookboekweek - Waldorfsalade

Kopen of niet?
Ja! Easy Vegan met Julie bevat zeer toegankelijke recepten die je de verscheidenheid van de plantaardige keuken tonen. Naast een aantal basisrecepten kan je experimenteren met smaakcombo’s die op het eerste zicht ongewoon en moeilijk lijken maar in feite echt de moeite waard zijn. Het boek is handig in gebruik en bovendien mooi vormgegeven. Een aanrader!

Kijk ook eens bij Evi’s Journey en ontdek wat zij vond van Easy Vegan met Julie (+ gratis enkele recepten). Josie’s Little Things is ook fan, zij maakte oa. de courgettebootjes.

Heb je een account op Instagram? Volg dan zeker Julie en haar IG stories want ze plaatst daar de lekkerste gerechten op, om van te watertanden …

Easy vegan met Julie #kookboekweek

— Benieuwd welke kookboeken vol vegetarische/veganistische recepten ik nog al heb uitgeprobeerd? Check mijn lijstje #kookboekweek. —

13 reacties Voeg de jouwe toe
  1. Ik ben bijna om, ik voel het 😉
    Hier zie ik heel wat dingen die ik aan mijn twee zindelijkaards verkocht zou krijgen!

      1. #schaterlach
        Als IK de menu opstel heeft hij niet te kiezen vrees ik 😉
        En stap per stap niet, onmiddellijk alles omgooien lijkt me niet het beste plan, maar eerst twee dagen per week en zo opbouwen, niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.